

Ogólny plan pracy
--------------------------
I semestr - rysunek + malarstwo z natury:
- zdobywanie umiejętności wnikliwej obserwacji rzeczywistości
- odwzorowanie na płaszczyźnie kształtów i relacji przestrzennych
- zapoznanie z metodami rysunku konturowego i światłocieniowego
- wprowadzenie w świat koloru
- poznanie roli ikonografa w Kościele
--------------------------
II semestr -
- rysunek/malarstwo z natury + technologia przygotowania deski pod ikonę + wprowadzenie w technikę tempery jajowej
- doskonalenie umiejętności plastycznych
- szkicowanie wybranych przedstawień ikonowych,
- ćwiczenia ikonowe temperę jajową na tabletce
- poznawanie języka plastycznego ikony
- poznanie teorii związanej z wyborem deski i wykonaniem podobrazia
- kształtowanie praktycznej umiejętności gruntowania
--------------------------
III semestr - rysunek/malarstwo z natury (bardzo zalecane) + ćwiczenie ikonowe na tabletce + Malowanie dwóch oblicz z wybranych ikon: szkoła kreteńska i macedońska-ćwiczenia na tabletkach (zagruntowane podłoże ze sklejki) + :
- doskonalenie umiejętności plastycznych
- malowanie fragmentów ikon temperą jajową
- szkicowanie wybranej ikony
- praca nad ikoną Matki Bożej
--------------------------
IV semestr - wprowadzenie teoretyczne w ikonografię Chrystusa i Matki Bożej
+ praca nad ikoną Chrystusa Pantokratora lub Matki Bożej.
* studium dawnych ikon
* przygotowanie szkiców rysunkowych i kolorystycznych do ikony
* malowanie ikony w technice tempery jajowej na desce lipowej
--------------------------
V semestr - szkicowanie ikony + technologia zlocenia na pulment i na mikstion + malowanie ikony:
- przygotowanie rysunku ikony
- praca indywidualna pod okiem prowadzącego
- złocenie na pulment
--------------------------
VI semestr - wprowadzenie teoretyczne w wybraną ikonografię + szkicowanie ikony + przygotowanie szkiców do ikony wielopostaciowej + malowanie ikony:
- praca nad ikoną wielopostaciową
- konsultacje indywidualne
--------------------------
Zajęcia z rysunku i malarstwa:
W czasie pierwszego roku uczestnicy poznają podstawy rysunku i malarstwa akademickiego by móc tę wiedzę praktycznie wykorzystać w pisaniu ikon. Jesteśmy przekonani, że zajęcia te są bardzo pomocne w:
- tworzeniu uporządkowanej formy zgodnej z hierarchią ważności wynikającą z treści obrazu
- zdobyciu umiejętności harmonijnego zastosowania takich elementów plastycznego wyrazu jak: linia, intensywność, odcień koloru, kształt, proporcja, równowaga kompozycji, synteza formy
- rozwijaniu zdolności obserwacji przedmiotu, człowieka, by poprzez naturę widzialną móc przejść do rzeczywistości przebóstwionej, ukazanej w ikonie.
--------------------------
Rysunek:
Studium całopostaciowe:
- Kontrapost - postać stojąca – 3 szkice z rónych stron po 45 min. – rysunek bez modelunku światłocieniowego (układ postaci Chrystusa z ikony Przemienienia, postać Chrystusa z Chrztu św.)
- Postać leżąca w draperii – szkice z rżnych stron po 60 min. (tak by każdy mógł narysować układ frontalny) – rysunek linearny, (Matka Boża z Bożego Narodzenia)
- Postać siedząca – (Matka Boża w Zwiastowaniu, Matka Boża Tronująca, Pantokrator na Siłach):
- postać w spodniach
- postać ubrana w draperie
- Postac siedząca – (Józef z Bożego Narodzenia, Eliasz)
- Postać w ruchu – szybkie szkice, (Anioł ze Zwiastowania)
- Studium detali postaci:
- Dłonie - rysunek linearny/ rysunek światłocieniowy
- gest błogosławieństwa
- gest orędownictwa
- gest orantki
- gest trzymania laski - aniołowie
- gest trzymania księgi
- gest trzymania sfery
- Głowa - rysunek linearny/ rysunek światłocieniowy
- głowa w układzie ¾ (ikony z rzędu Deesis)
- głowa frontalnie (Mandylion, Orantka)
- głowa z profilu ( Starzec z ikony Bożego narodzenia)
- Stopy
- widok od góry
- widok z boku
- Dłonie - rysunek linearny/ rysunek światłocieniowy
--------------------------
Prace domowe:
Po każdych zajęciach - szkice z natury i szkice ikon na bazie których był rysunek postaci.
--------------------------
Przegląd:
Po pierwszym semestrze wraz z pracami domowymi.
--------------------------
Malarstwo:
Cele:
- budowanie harmonii barwnej,
- poznawanie rónych sposobów malarskich tworzenia koloru,
- ćwiczenie posługiwania się pędzlem.
Metody realizacji celów:
- właściwe zestawianie barw na obrazie,
- mieszanie barw na palecie i uzyskiwanie nowych kolorów czystych lub złamanych,
- laserunek – rozjaśnianie lub przyciemnianie, ocieplanie, ochładzanie koloru na obrazie,
- budowanie płaszczyzny barwnej – plama,
- budowanie formy i kształtu – linia.
Tematy:
- Draperia - szkice - praca na podmalówkach barwnych , rysowanie pędzlem – laserunek – tempera winylowa (1 zajęcia).
- Draperia – studium - szukanie zestawień kolorów w cieniu, półcieniu i świetle, budowanie formy kolorem - perspektywa barwna, relatywizm barwny(1 zajęcia).
- Draperia – synteza – analiza malarska draperii na ikonie - tempera winylowa(1 zajęcia).
- Studium modela we wnętrzu. – relacja postać i tło; freski bizantyjskie - jasne na ciemnym(1 zajęcia).
- Studium modela we wnętrzu - ciemne na jasnym – problem złota w ikonie(1 zajęcia).
- Wybór i zastosowanie włskiej palety barwnej dla stworzenia kompozycji wielopostaciowej – szkice ikony świątecznej.